Tuesday, 8 August 2017

ASEAN SETELAH 50 TAHUN PENUBUHAN


Sudah berusia 50 tahun rupanya pakatan antara negara terbesar di Asia Tenggara iaitu ASEAN. Maksud disebalik nama ASEAN adalah, Association of Southeast Asia Nations merupakan sebuah organisasi geo-politik dan ekonomi dari negara-negara di kawasan asia Tenggara.

Perhimpunan ini didirikan di Bangkok pada tanggal 8 Ogos 1967 bersempena dengan Deklarasi Bangkok yang ditandatangani bersama oleh Indonesia, Filipina, Malaysia, Singapura dan Thailand.

Organisasi ini bertujuan untuk meningkatkan pertumbuhan ekonomi, kemajuan sosial, dan perkembangan kebudayaan negara-negara anggotanya, serta memajukan perdamaian di tingkat regionalnya. Negara-negara anggota ASEAN mengadakan rapat umum pada setiap bulan November.

Hari ini kebanyakan negara anggota ASEAN masing-masing menghadapi cabarang tersendiri. Cabaran terbesar mereka adalah berkaitan dengan perebutan sempadan kawasan laut seperti perebutan Pulau Batu Putih oleh Malaysia dan Singapura, perebutan Kepulauan Spratly oleh Vietnam, Filipina, Malaysia, Brunei dan China serta krisis Ambalat oleh Indonesia dan Malaysia yang tidak berkesudahan.

Namun itu adalah berkaitan dengan hal undang-undang perlautan sahaja, selagi diselesaikan dengan cara aman maka selagi itulah tidak wujudnya persengketaan antara kita dengan negara-negara jiran kita. Walaubagaimanapun, semangat kerjasama antara negara adalah teras kepada keutuhan pakatan yang sudah berusia 50 tahun ini.

Kini selepas 50 penubuhan ASEAN jumlah anggota yang bersama dengan ASEAN sudahpun mencecah 10 anggota baharunya. Antaranya ialah Brunei, Myanmar, Vietnam dan Laos. Ini sekaligus menjadikan keluasan ASEAN adalah berkeluasan 44.6 juta km dengan populasinya seramai 600 juta penduduk.

Tahun 2017 kali menyaksikan Malaysia sekali lagi dipilih untuk menjadi Hos Sukan Sea kali ke 29. Penganjuran Sukan Sea kali ini sangat lebih bermakna bersempana ulang tahun ASEAN yang ke 50. Malah semangat kesukanan yang ditonjolkan itu oleh setiap atlet yang bertanding seolah-olah melambangkan semangat kerjasama dalam setiap negara dalam ASEAN. SELAMAT ULANG TAHUN KE 50 ASEAN.